Die goede oude tijd toen Dennis Crowley (@dens) #foursquare lanceerde op #sxsw. Dat is exact 10 jaar geleden, op de dag. Ik was een fanboy van het eerste uur en verzamelde als een bezetene mayorships en extreme badges. Foursquare was die geweldige app, die van het ontdekken van de stad en spel maakte en het mogelijk maakte om de andere ‘verkenners’ te ontmoeten. Want dat was hoe het voelde. Die mooie tijd toen je een gereserveerde parkeerplaats had, gewoon omdat je de coolste Foursquare-gebruiker van die plek was.

En toen leek Dennis meer bezig om er in zijn hoodie uit te zien als een eeuwig jonge ondernemer dan om Foursquare naar een hoger niveau te tillen. Andere diensten die op basis van locatie werkten, staken Foursquare genadeloos voorbij. Toen Crowley de app uiteindelijk opsplitste in Foursquare en Swarm, waarbij de badges en geogelokaliseerde herinneringen van talloze verkenningen van de ene dag op de andere verloren gingen, zagen de meeste gebruikers – mezelf inclusief – het voor bekeken en vertrokken.

Dennis_Crowley_in_New_York_office,_Foursquare-21Dec2010

 

Noch het nieuwe Foursquare noch de Swarm-app slaagde erin op te vallen in een landschap waar geolokalisatie nog steeds onderschat, te weinig verkend en te weinig gebruikt wordt.

De peetvader van de geolokalisatie heeft vandaag een nieuwe feature gelanceerd: hypertrending. Als je met je telefoon schudt terwijl je in de Foursquare-app zit, zie je waar de telefoons op heel SXSW zich overal bevinden.

Crowley zei daarover: “Dit is een redelijk ‘zware’ lancering voor ons – naast het feit dat het van onze kant een enorme technische verwezenlijking is, leunt hypertrending dicht aan bij de grens tussen ‘eng’ en ‘cool’.” (lees hier meer

Stippen op een kaart, die het aantal toestellen op een bepaalde plaats op een bepaald moment weergeven. Ik weet het niet, Dennis … Echt niet.

Pin It on Pinterest

Share This