Netflix, Amazon Prime Video en de andere videostreamingdiensten hebben de wind in de zeilen. 40 % van de Belgen hebben reeds een betaalabonnement genomen op minstens één videostreamingdienst (gemiddeld 1,3 abonnementen per respondent). Voor de 18- tot 24-jarigen loopt dat cijfer op tot boven de 60 %.

Onder alle tech-tendensen voor 2020 zijn er 6 die de CES, de technologische vakbeurs die net afgelopen is, het meest getekend hebben. De eerste is de streamingoorlog, die ver boven de televisie uitstijgt.

De streamingoorlog is immers echt ontstaan in 2019. Er is de lancering geweest van Apple TV+ in meer dan 100 landen, waaronder België. In de Verenigde Staten heeft men ook rekening moeten houden met de opstart van Disney+, dat heel wat inkt en speeksel heeft doen vloeien. Daar houdt het echter niet bij op, want de vermenigvuldiging van de marktspelers houdt ook verband met het type content dat aangeboden wordt, of met de vorm waaronder dat gebeurt. Ter gelegenheid van de CES werden inderdaad meerdere aankondigingen gedaan. Zo noteren we dat Quibi in april 2020 in de Verenigde Staten gelanceerd zal worden en dat het merk zich wil doen gelden in de wereld van video op smartphone, met korte content. NBCUniversal heeft dan weer een tipje van de sluier gelicht over zijn volgende streamingdienst, Peacock, die in juli van dit jaar opgestart wordt. Premium abonnees zullen recht hebben op originele content. Bovenop de series en films zal Peacock ook sport – waaronder de Olympische Spelen – aanbieden, alsook nieuws met NBC News Now.

En dat is bijlange nog niet alles, aangezien streamingsdiensten op minder traditionele kanalen aangeboden zullen worden. Zo is men de Fire TV van Amazon* aan het integreren in de schermen achterin de voertuigen van BMW en Fiat-Chrysler. Aan de andere kant van de wereld heeft ook het Chinese automerk Byton, dat elektrische wagens produceert, aangekondigd dat het in zee wil met Garmin om content en diensten te kunnen aanbieden.

Hoe populair zijn de videostreamingdiensten dan bij de Belgen?

Om daarin meer klaarheid te scheppen, heeft IPG Mediabrands 1.000 Belgen bevraagd die tussen 18 en 64 jaar oud zijn.

Een eerste vaststelling is dat 90 % van de ondervraagden in het algemeen op de hoogte zijn van streaming, of het nu om video, audio of nog gaming gaat. Niettemin maakt 60 % van hen er nog geen gebruik van.

De naamsbekendheid van streamingdiensten

Het wekt geen verwondering dat Netflix alle andere spelers overtreft, met 81 % naamsbekendheid bij het hele ondervraagde panel. Dat cijfer stijgt naar 87 % bij de 18- tot 44-jarigen. “Dit gezegd zijnde geeft Disney+ al blijk van een uitstekend naamsbekendheidsniveau (28 %), dat je al met dat van Apple TV+ of Be tv kan vergelijken”, geeft Noelle Stevens, Trade Marketing Director bij IPG Mediabrands, mee.

Aan Nederlandstalige kant prijkt Stievie Premium op een 6e plaats met 28 %, net achter Apple TV+, dat 30 % haalt. Aan Franstalige kant houdt VOO Sport World Eleven Sport achter zich, met respectievelijk 21 en 16 %.

Betaaldiensten

40 % van al onze respondenten verklaren minstens één betaalabonnement te hebben op een videostreamingdienst (gemiddeld 1,3 abonnementen per respondent) en bij de 18- tot 24-jarigen loopt dat cijfer op tot 64 %. Bovenaan de rangschikking prijken Netflix en Amazon Prime Video.

Nog vóór het bij ons voet aan land gezet heeft, lijkt Disney+ overtuigend uit de hoek te komen, aangezien 1 Belg op 5 van 18 tot 65 jaar van plan is om zich op het SVOD-platform te abonneren. Dat zijn meer dan 1,2 miljoen mensen. Het gaat dan wel degelijk om personen, niet om gezinnen.

Netflix zal ook blijven groeien, met meer dan 600.000 personen die het voornemen hebben om de film- en seriecatalogus van het merk te ontdekken.

video streaming subscribers

Streaming, een familiemoment?

Audiovisuele content bekijken wij niet enkel meer op ons televisietoestel, maar ook op onze smartphone, tablet en/of computer. Die vermenigvuldiging van schermen doet zich omzeggens bij alle Belgen voor, met meer dan 4 schermen per gezin (bron : Global Web Index – 2019 Q3).

Mensen die op minstens één streamingdienst geabonneerd zijn, hebben, zodra ze als stel samenwonen, eerder de neiging om films en series enkel met z’n tweetjes, of alleen, te bekijken.

streaing video living together

Op nationaal niveau blijft de volgorde precies dezelfde.

streaing video National (1)

“Uit onze enquête blijkt ook dat meer dan de helft zijn video-abonnement minstens driemaal per week gebruikt, en een derde bijna elke dag”, voegt Noelle Stevens toe.

Natuurlijk blijft televisie qua bereik bijzonder goed scoren. Zo wist de reeks Eigen Kweek, uitgezonden op EEN, op 5 february 2019 jongstleden zo’n 313.600 kijkers te bekoren (25-54 jaar met kinderen). Aan Franstalige zijde, en naar dezelfde doelgroep toe, zorgde de film Raid dingue op RTL-TVi voor een echt ontspanningsmoment in de schoot van de familie. Daar werd op bijna 210.000 kijkers afgeklokt.

Onvermoede macht

Komt er een vloedgolf van artikels aan die de schadelijke effecten van Netflix en anderen aan de kaak stellen? Zo te zien is het antwoord ja. Netflix zou een verderfelijke invloed hebben op je relatie, vooral bij de 18- tot 38-jarigen, zodanig zelfs dat het geboortecijfer in de Verenigde Staten eronder zou lijden. Zo stelt althans een studie die The Wall Street Journal in april van vorig jaar uitbracht. Maar even serieus: het is onmiskenbaar zo dat de grote spelers in videostreaming ons gedrag gewijzigd hebben, met behulp van catalogi die alsmaar meer content zijn gaan aanbieden en onze vrije tijd op stelten hebben gezet. Zo zijn nieuwe kijkmomenten ontstaan die we voor onszelf uitstippelen of die ons slim ingegeven worden, waardoor de televisie ‘à papa’ stilaan als ouderwets wordt afgeserveerd.

Tenslotte is ook de oorlog tussen de streamingspelers onderling geopend.  In november laatstleden heeft Netflix zijn aanbod van narratieve podcasts – lees: een reeks in audiovorm – aangekondigd.

DPG Media en Telenet kondigen op 12 februari aan de intentie te hebben om samen een volwaardig streamingaanbod met lokale en internationale content te lanceren via een joint venture tussen de twee bedrijven. Telenet en DPG Media verwachten dat het nieuwe bedrijf actief zal zijn in het najaar van 2020.

Pin It on Pinterest

Share This