Op SXSW je opwachting maken op het podium net nadat je een gigantische ontslagronde hebt aangekondigd, je moet het maar durven. In zijn panelgesprek waarschuwde de CEO van BuzzFeed, Jonah Peretti, ervoor om Buzzfeed nog niet af te schrijven. Terwijl heel wat critici zich openlijk afvragen of een businessmodel dat voor zijn distributie volledig afhankelijk is van andere platformen wel levensvatbaar is en of er op de lange termijn wel toekomst in zit, ziet Peretti een stralende toekomst in het vooruitzicht. 

Iets meer dan een jaar geleden waarschuwde Peretti de wereld dat “de media een crisis doormaakten.

Dat tussenliggende jaar is voor uitgevers een moeilijk jaar geweest, met duizenden getalenteerde mensen die hun job verloren in traditionele en digitale media. Om die crisis te doorstaan, heeft ons team onvermoeibaar geïnspireerd werk geleverd om onze business te diversifiëren. We hebben ook pijnlijke beslissingen genomen om personeel te laten gaan. Het komende jaar wordt niet makkelijk, maar ik zie voor BuzzFeed een duidelijke weg naar een mooie toekomst. Ik heb goede hoop dat voor veel van onze collega’s hetzelfde geldt”, zei Peretti.

Crisis aan de gang, crisismodus uit

De commerciële propositie van Buzzfeed, die uitzichtloos leek door de afhankelijkheid van platformen als Facebook, zou baat kunnen hebben bij een onverwacht verschijnsel: “De technologische platformen — die tot niet zolang geleden almachtig leken — zijn in hun eigen crisis verzeild geraakt. Het publiek, de pers en wetgevers realiseren zich nu hoe weinig controle de platformen hebben over de content die ze verdelen aan miljarden mensen. Opportunistische lastposten — mensen die ideeën tegen vaccinatie verspreiden, die anderen willen doen geloven dat de aarde plat is, aanhangers van samenzweringstheorieën, vrouwenhaters, racisten, vreemdelingenhaters, trollen, partijgebonden extremisten, scammers en pedofielen — hebben er misbruik van gemaakt. Facebook en YouTube blijven aan hun algoritmes schaven, gebruiken machine learning om spam en misbruik te detecteren en besteden miljarden dollars om tienduizenden menselijke moderatoren aan te werven. Ondanks die inspanningen hebben ze het nog steeds moeilijk om hun platformen te controleren. Slechte content verwijderen zal nooit genoeg zijn. De platforms moeten ook werken aan duurzame modellen voor goede content om het weer op te leven.”

Daarin ziet Peretti een mooie toekomst: “Bedrijven in digitale mediacontent kunnen helpen. We kunnen de leemte op platformen opvullen met kwaliteitsvolle content maar moeten dat op een duurzame manier doen.”

4-1

 

Handel heeft content nodig

De basisregel wordt maar al te gemakkelijk vergeten: zonder kwaliteitsvolle content geen betaling: “Bedrijven in digitale media die op een kleinere schaal gaan werken of de platformen links laten liggen, is precies het tegenovergestelde van wat de platformen nodig hebben. Het is veel moeilijker om slechte content te modereren dan om goede content te maken. Hoeveel geld de platformen ook spenderen of hoeveel contentmoderatoren ze ook aannemen, dit probleem zal niet opgelost worden door slechte content weg te halen. We hebben een ecosysteem nodig waarin we aanhoudend goede content kunnen creëren. Als technologie, content creators en media samenwerken, zal iedereen daar baat bij hebben.”

 

Content heeft een veilige omgeving nodig

Peretti profiteert maar al te graag van het recente veilige-omgevingsdebacle bij YouTube. “We hebben net ons eigen merkveilige videonetwerk uitgerold, dus marketeers kunnen over al onze betrouwbare content heen bij ons aankopen. We kunnen met enige trots zeggen dat we ons partnership uitbreiden met toonaangevende merken die het internet beter maken door kwaliteitsvolle content te eisen en de platformen daarvoor verantwoordelijk te houden. Ons programma voor creators laat ons toe om de kracht van influencers te combineren met het bereik van een kwaliteitsvol netwerk.”

 

Maak geen slechte tv, maak goed internet

Peretti ging ook dieper in op een van de grote tegenslagen voor digitale platformen: offline merken, bureaus en spelers die denken dat uitzendmedia erom draaien dezelfde content aan iedereen op te dringen en die gewend zijn aan een publiek dat niet terugpraat.  “We moeten weten wat zij belangrijk vinden. Net als een goede vriend moeten we even veel luisteren als praten. Dus maak geen slechte tv, maak goed internet.

Terwijl de platformen de vuilnisbrand beginnen te blussen, vullen wij de afvalcontainer met vruchtbare grond. Het is tijd om opnieuw de toekomst van onze sector en een beter internet voor iedereen uit te bouwen.”

Ik kan met die gedachte leven …

Pin It on Pinterest

Share This