Jaar na jaar genereert Black Friday voor (e-)handelaars steeds meer inkomsten. Mogen we ons aan een nieuw record verwachten?

Elk jaar barst het promotiegeweld al vanaf maandag los om pas de dinsdag daarop te verstommen. In totaal gaat het dus om een commerciële operatie van een week. In België is het ‘Black Friday’ fenomeen (dit jaar valt de dag zelf op 29 november) intussen stevig ingeburgerd. 94 % van de Belgen hebben er immers al van gehoord en bijna 80 % van hen weet dat ze bij die gelegenheid talrijke verleidelijke aanbiedingen voorgeschoteld krijgen (vs. 25 % voor Cyber Monday). Hoe kijken ze er echter precies naar en welke zijn hun aankoopintenties ter gelegenheid van dit commerciële evenement dat rechtstreeks uit de Verenigde Staten ingevoerd is?

Om op de twee fenomenen, die door bijna alle sectoren overgenomen zijn, een duidelijker zicht te krijgen, heeft IPG 1.000 Belgen bevraagd.

Een eerste vaststelling is dat 23 % van alle respondenten (vs. 32 % van de 18- tot 34-jarigen) verklaren dat ze van plan zijn om van de promoties in het kader van Black Friday gebruik te maken, daar waar 49 % van hen nog niet weet of ze erop zullen ingaan. “Het fenomeen is genoegzaam bekend en toch voelen we dat er uit hoofde van de Belgische consumenten sprake is van een zekere kalmte – zeg maar: opportunisme -. Het dient gezegd dat de nieuwe technologieën en de vermenigvuldiging van de promotiemomenten onze consumptiegewoontes grondig hebben veranderd. Wij zij in ons aankoopgedrag impulsiever geworden”, geeft Noelle Stevens, Trade Marketing Director bij IPG Mediabrands, aan.

 

De voorbereiding, sleutel tot geslaagde inkopen

Vele Belgen zijn intussen gewend geraakt aan het feit dat er het hele jaar door promoties zijn, in het bijzonder online. Het spreekt vanzelf dat kortingen tijdens Black Friday, of algemener in de ‘cyber week’, de belangrijkste aankoopmotivatie vormen en dat hebben de grote merken goed begrepen. Sommige voegen op hun site een aftelklok toe. Andere nodigen je uit om je snel in te schrijven zodat je bijvoorbeeld bij de eersten bent die van exclusieve aanbiedingen en avant-premières kunnen genieten. “De meerderheid van de respondenten (57 %) meent dan ook dat het om pure, onverbloemde marketingacties gaat, die hen tegelijk de kans bieden om goedkoper in te kopen. Slechts 20 % ziet er een gelegenheid in om wat voorsprong te nemen in de zoektocht naar Sinterklaas- en eindejaarsgeschenken. Tenslotte denkt minder dan 8 % dat het om neppromoties gaat”, voegt Noelle Stevens eraan toe.

Het andere gegeven dat er ons toe noopt te denken dat Belgen rationeler te werk gaan, betreft de manier waarop ze deze aankopen van eind november voorbereiden. Onze enquête leert ons dat 53 % van de respondenten hun aankopen online zullen doen. Het gaat dan om de cumulatie van de showroomers en de online shoppers. De eersten doen eerst inspiratie op in de winkels om vervolgens online te kopen. De anderen informeren zich én kopen online, via een computer of hun smartphone. Die laatste heeft zich trouwens omgetoverd tot een ware elektronische portemonnee.

inspiratioTOpurchase NL

Het gaat om een gedrag dat bijzonder sterk afwijkt van wat wij in onze groter Retail Culture studie mochten vaststellen (field Q3 2018 op 4.400 personen) en waarin e-shoppers slechts 24 % van het ondervraagde panel vertegenwoordigden. Het dient gezegd dat het aantal geanalyseerde sectoren merkelijk hoger lag et onder meer voeding omvatte, een categorie die in onze Black Friday enquête niet weerhouden werd.

Tenslotte stelt Reprise, de digital performance agency  van IPG Mediabrands, vast dat klanten voor dit topmoment van het jaar steeds vroeger interesse betonen. “Onze analyses laten uitschijnen dat consumenten vanaf september al met betrekking tot Black Friday opzoekingen beginnen te verrichten en dat de cijfers jaar na jaar aandikken. Zo is in oktober 2019 t.o.v. van dezelfde maand in 2018 een stijging gemeten van 50 %”, verklaart Benjamin Bonnet, Head of Search bij Reprise. Er is dus een enorm potentieel voor die adverteerders die op deze verhoogde traffic weten in te spelen.

 

De producten met stip

Het zal niemand verbazen dat bijna de helft van onze respondenten (47 %) overwegen om kleren en schoenen te kopen. Boeken halen de tweede plaats (29 %) en 25 % weet nog niet wat kopen.

Er vallen grote verschillen te noteren tussen:

  • Mannen en vrouwen. Mannen hopen koopjes te doen in 7 categorieën, waaronder videogames, tv/hifi, wearables, DIY, enz. Vrouwen zijn dan weer bijzonder tuk op aanbiedingen uit twee categorieën: kledij en schoonheidsproducten, in de brede zin van het woord.
  • Nederlandstaligen en Franstaligen. Die laatsten reageren met merkelijk meer enthousiasme op de shopping-hoogdag dan hun Nederlandstalige landgenoten. Zij zijn bereid zich te laten verleiden door koopjes in minstens 6 categorieën, waaronder decoratie en meubilair, speelgoed, enz.
  • Leeftijdscategorieën. De 18- tot 34-jarigen kijken uit naar aanlokkelijke promoties in bijna alle 14 categorieën die in onze enquête opgenomen zijn. 35- tot 54-jarigen, daarentegen, zijn eerder vooral op zoek naar informaticaproducten en/of huishoudapparaten.

considred products

Vanuit het oogpunt van de handelaars vormen de met het stockbeheer verbonden promoties een beslissende concurrentiële inzet. Je moet immers je volledige of gedeeltelijke inventaris in je campagnes in de kijker kunnen zetten én daarbij vermijden om je klanten verkeerde informatie te verschaffen (verkeerde prijzen, producten die niet meer voorradig zijn). “Wij werken met onze eigen bGenius stroombeheertool, die de inventaris die met elk product gelinkt is verbindt met de mediaplatformen om zo het aanbod perfect op de vraag af te stemmen.  Zo kan de doeltreffendheid van de campagnes verhoogd en geoptimaliseerd worden”, geeft Thomas Breton, Senior Performance Marketing Consultant bij Reprise, mee.

De talrijke retours die verwacht worden hebben een belangrijke weerslag op de kosten en de logistiek. De laatste cijfers die ter zake door Unizo gedeeld werden, tonen aan dat een derde van de pakjes die in omgang zijn retourzendingen zijn. De unie van Vlaamse zelfstandigen vraagt dan ook dat aan het gratis retourneren van bestellingen een einde gesteld wordt. Men hoopt daarbij de kopers onder meer bewust te maken van de ecologische impact die gegenereerd wordt.

Zal dat argument een weerslag hebben op ons aankoopgedrag, en meer bepaald op dat van de 18- tot 34-jarigen? Dat valt moeilijk te geloven, temeer omdat jaar na jaar nieuwe transactierecords gevestigd worden. In 2018 heeft Worldline 8,2 miljoen elektronische transacties opgetekend, 15 % meer dan op een normale vrijdag (16/11) en 12 % meer in vergelijking met hetzelfde evenement het jaar ervoor. Die cijfers liggen nog hoger voor e-commerce, met 65 % meer transacties ten opzichte van de voorgaande vrijdag. Eén ding is zeker: voor (e-)handelaars gaat het om een mooie gelegenheid om hun zakencijfer de hoogte in te jagen in wat, tot voor kort, wat aankopen betreft eerder een dalperiode was.

Pin It on Pinterest

Share This